Trends: MĂ„l effektiviteten af dine reklameartikler 📈

, , ,

At have mĂ„lbare data pĂ„ sine marketingsaktiviteter er blevet en naturlig del af hverdagen i de fleste marketingsafdelinger. Marketers er blevet vant til at have meget prĂŠcise data igennem Google Analytics, Google Ads, Facebook og andre smarte online tools. Det gĂžr det nemt at definere mĂ„lbare KPI’er, udregne ROI og pĂ„ den mĂ„de definere sine marketingsindsatser ud fra data.

Trends reklameartikler

Gratis e-bog: Trends 2020[br]
Vil du have flere spÊndende trends? Vi har samlet alle vores trends 2020 artikler i én e-bog.[br] Hent den og lÊs den nÄr det passer dig![br]
FĂ„ e-bogen Trends 2020 nu

Vi tror, at trenden med mÄlbare data vil blive overfÞrt til reklameartikler i 2020. Og i langt hÞjere grad end tidligere.

I anden del af vores ”Trends”-serie, kigger vi nĂŠrmere pĂ„ teknologi og mĂ„lbarhed i forbindelse med markedsfĂžring og brug af reklameartikler.

Men inden vi dykker ned i emnet, sĂ„ vil vi lige benytte lejligheden til at rette opmĂŠrksomheden mod vores fĂžrste artikel i ”Trends” serien. Den handlede om en ny teknik, som gĂžr det muligt at lave reklamegaver med lysende branding. LĂŠs mere her: Trends: Reklamegaver med lys – light it up (+VIDEO)

Tilbage til emnet. At gÞre reklameartikler mÄlbare. I forhold til denne artikel, sÄ har vi valgt at definere reklameartikler i to kategorier:

  • Gruppe 1: Reklameartikler, som er en del af din branding og visuelle identitet.
  • Gruppe 2: Reklameartikler, som skal generere awareness, leads, konverteringer eller salg.

Reklameartikler, som er en del af din branding og visuelle identitet

Denne gruppe defineres ofte som basiskollektionen. Det kan vÊre firmatÞjet med logo, kuglepennene, notesbÞgerne, bolsjerne eller paraplyerne med dit firmalogo. Reklameartikler, som skaber en rÞd trÄd gennem din visuelle identitet, og udstrÄler professionalisme omkring dit brand.

Reklameartikler, som skal generere awareness, leads, konverteringer eller salg

Det er denne type af reklameartikler, som vil have et langt stÞrre element af mÄlbarhed i fremtiden. Marketers har brug for at mÄle effekten af deres reklameartikler. Hvilken effekt og hvilken ROI har reklameartikler kontra andre marketingskanaler, som f.eks. Google Ads eller Facebook Ads? Det er netop denne gruppe, som vi kigger nÊrmere pÄ i denne artikel.

[br]

Er reklameartikler undervurderede?

Infografik - effektiviteten af reklameartiklerASI Central har lavet en undersĂžgelse, der sammenligner reklameartikler med andre markedsfĂžringskanaler. UndersĂžgelsen viser, at reklameartikler performer bedre end bĂ„de trykt annoncering, radio, tv og online annoncering – hvis mĂ„let er eksponering.

Samtidig viser undersĂžgelsen, at forbrugeren er langt mere tilbĂžjelig til at have et positivt indtryk af dit brand, hvis de bliver eksponeret igennem reklameartikler frem for online annoncering.

UndersĂžgelsen er kun Ă©n af flere, som har belyst effekten af reklameartikler. Organisationerne PPAI og BPMA har ligeledes undersĂžgt effekten med meget positive resultater.

Bl.a. har BPMA fundet frem til, at 79% fÞler sig vÊrdsat nÄr de modtager en reklamegave. En effekt, som er meget svÊr at opnÄ igennem andre markedsfÞringskanaler.

SÄ hvorfor foretrÊkker marketers stadig online annoncering, som Google Ads og Facebook Ads? Fordi det er nemt at mÄle effekten af sin investering.

Men det behÞver slet ikke vÊre sÄ svÊrt at mÄle effekten af reklameartikler. Du fÄr 3 konkrete metoder lige om lidt.

[br]

Tag dine reklameartikler til det nĂŠste niveau – gĂžr dem mĂ„lbare

Du kan mÄle effekten af dine reklameartikler pÄ flere mÄder. Den mest almindelige mÄde er at kombinere dine reklameartikler med din online tilstedevÊrelse, f.eks. med et link til en specifik side pÄ din hjemmeside.

Lad os tage udgangspunkt i en case.

Reklamebureauet Superego gennemfÞrte i 2015 og 2016 en tilflytterkampagne for Horsens Kommune. Kampagnen havde til formÄl at fÄ Aarhusianere til at flytte til Horsens Kommune. Reklamebureauet benyttede sig af forskellige kanaler, bl.a.:

  • Hjemmesider
  • Sociale medier
  • Trykt annoncering
  • Pop up butik
  • Reklameartikler

Nþglering med logoVi leverede 1500 nþgleringe med vedhéng til kampagnen(se billede). Vedhénget var trykt med webadressen ”8000til8700.dk” Nþgleringene blev ”tabt” over hele Århus midtby og fundet af nysgerrige borgere, som besþgte hjemmesiden. En hjemmeside lavet specifikt til disse nþgleringe.

Ved at bruge en unik webadresse, kunne Superego mÄle den direkte effekt af nÞgleringen, herunder antallet af besÞgende pÄ hjemmesiden og deres adfÊrd. EfterfÞlgende kunne disse data sammenlignes med de Þvrige markedsfÞringskanaler i kampagnen, hvilket gav reklamebureauet mulighed for at prioritere markedsfÞringsbudgettet pÄ de kanaler, som performede bedst.

[br]

SĂ„dan gĂžr du dine reklameartikler mĂ„lbare – 3 metoder

Tryk en unik webadresse pÄ din reklameartikel. Ved at trykke en unik webadresse pÄ produktet, har du mulighed for at mÄle effekten af den specifikke reklameartikel. Igennem tjenester som Google Analytics kan du se data fra de brugere, som kommer ind pÄ din hjemmeside via en specifik adresse, f.eks. conxion.dk/vandflaske.

Brug QR-koder. Tryk en unik QR-kode pÄ dine reklameartikler. PÄ den mÄde har du igen mulighed for at mÄle trafikken pÄ de enkelte reklameartikler, ligesom med eksemplet ovenfor.

Udnyt nye teknologier som NFC eller Augumented Reality. NFC (Near-field communication) er en nyere teknologi, hvor to enheder kan kommunikere trĂ„dlĂžst over korte afstande. Teknologien begynder at finde vej til reklameartikler, hvor du f.eks. kan fĂ„ en smartphone til at Ă„bne en hjemmeside eller en app, hvis telefonen fĂžres over reklameartiklen. En opdateret og moderne QR-kode – om man vil. En teknologi, som kan give en helt ny dimension til dine reklameartikler.

Augumented Reality er en anden ny teknologi, som finder frem til reklameartikler. Som med NFC-teknologi bliver Augumented Reality aktiveret af din smartphone, hvilket gÞr det muligt at mÄle antallet af visninger, interaktioner og konverteringer.

Se f.eks. vores Magic Cards med Augumented Reality (AR).

Forestil dig, at du forsÞger at promovere en video med et vigtigt budskab. Din KPI er antal visninger. Ved at bruge Magic Card og AR, kan du mÄle antallet af visninger, som kommer direkte fra denne reklameartikel. Den data, kan du sammenligne med dine Þvrige kanaler, f.eks. Facebook Ads. Hvilken kanal performer bedst og fÄr flest visninger? Det kan vÊre svÊrt at vurdere uden data.

SĂ„ … Er Jeres reklameartikler mĂ„lbare? Misser I den positive effekt ved reklameartikler i Jeres kampagner, fordi de ikke mĂ„les pĂ„ samme mĂ„de, som de digitale kanaler?

Det behĂžver ikke holde Jer tilbage i 2020.

Vi tror, at mÄlbare reklameartikler bliver en af de store trends i 2020.

Skal vi hjÊlpe med at gÞre dine reklameartikler mere mÄlbare i 2020? Kontakt os.

[contact-form-7 id=”3377″ title=”foresporgsel”]