Beregn dit CO2 aftryk
Hvad er et CO2 aftryk?
Et CO2 aftryk er dybest set den samlede mængde drivhusgasemissioner, som noget: en person, organisation, produkt eller begivenhed producerer i løbet af dets levetid. Drivhusgasser er de gasser i atmosfæren, der producerer “drivhuseffekten” og bidrager til global opvarmning og klimaændringer.
Dit personlige kulstofaftryk opsummerer emissionerne fra alle dine aktiviteter: alt fra hvad du spiser til hvilket miljø du vasker dit tøj med. Det hele måles i CO2e, som står for ‘kuldioxidækvivalent og er en standardenhed til måling af kulstofaftryk.
Det gennemsnitlige CO2 -fodaftryk for en person i USA er 16 tons, en af de højeste satser i verden! Globalt er gennemsnittet tættere på 4 tons. For at have den bedste chance for at undgå en stigning på 2% i de globale temperaturer skal en persons gennemsnitlige globale CO2 -fodaftryk om året falde til under 2 tons i 2050, så det kræver en masse ændringer.
Hvor meget påvirker marketingmaterialet dit CO2 aftryk?
- Et træ kan optage 22 kg CO2 om året. Det er samme mængde en bil producerer på 42.000 km
- En kuglepen belaster miljøet med ca. 100 g CO2, hvilket betyder, at en kampagne med 100.000 kuglepenne udsender 10 tons CO2.
- En powerbank belaster miljøet med ca. 17,5 kg CO2, hvilket betyder, at en kampagne med 100 powerbanks udsender 1,75 tons CO2.
- Produkter med den laveste kulstofemission omfatter produkter fremstillet af træ, bambus, naturlige fibre.
- At træffe bedre valg vedrørende emballage og transport (undgå luftfragt) samt materialer, kan alle have en direkte indvirkning på dit CO2 aftryk.
Få beregnet dit CO2 aftryk
Hvis du vil blive klogere på hvilket CO2 aftryk du sætter med dine kampagner, så kan vi hjælpe dig.
Kontakt vores adm. direktør Erik Jul Nielsen på +45 3168 1465 eller send en mail til ejn@conxion.dk